Saturday 16 June 2012

alhamdulillah

Diri ini mengakui ilmu agamanya tidak lah setinggi mana jika nk berbanding dgn insan lain.. terlalu kerdil dan hina diri ini.. namun diri ini percaya setiap insan sentiasa diberi peluang untuk bertaubat sehingga ke akhir nafas..

setiap insan telah dicatatkan jalan kehidupan masing2 oleh yang maha Esa.. jodoh, rezeki, ajal maut dan segalanya telah ditetapkan sementelah manusia itu keluar dari rahim ibunya.. DIA yang maha bijaksana lagi maha mengetahui, pasti merencanakan yang terbaik untuk setiap umat nya.. Tidak sekalipun DIA menzalimi umatnya.. umatnya hanya perlu memilih antara dua jalan yg terbentang luas samaada ke kanan yg penuh dugaan dan onak duri atau pun ke kiri yg hanya menjanjikan kesenangan sementara..

bersyukurlah kepadaNya walaupun hanya mdapat sesuap nasi.. jgn sesekali mpersoalkan takdir Nya.. setiap kejadian ada hikmah yang disediakan kepada kita.. org ini merasakan tidak harus  melihat ke atas dan mbandingkan2 diri dgn orang yang lbih baik keadaannya.. lbih baik kita melihat kebawah dan kita akan mgetahui masih ada lagi yang lebih teruk keadaannya dri keadaan kita.. knpe kita masih mempersoalkan apa yang kita perolehi kini? tebuk dada tanye selera...

diri ini terlalu kerdil utk menasihati orang lain.. hanya mampu menasihati dan mperingati diri sndiri agar tidak sama sekali lupa diri, angkuh, bongkak dgn rezeki yang dilimpahkan oleh Nya.. kerna diri ini menyedari rezeki diri ini hanya lah pinjaman dri Nya.. dan bila2 masa Nya bleh mengambil dri diri ini termasuk lah nafas diri ini.. 

ya allah.. aku insan yang hina lagi keji ini menadah kedua tapak tangan ku kepada Mu, memanjat setinggi-tinggi kesukuran kepada mu, ya allah.. terima kasih ya allah kerana kau masih memberi peluang kepada ku utk bernafas, masih mberi ku peluang utk berbakti kepada kedua orang tua ku, memberi peluang utk aku memajukan diri dalam kehidupan... terima kasih ya allah...

No comments:

Post a Comment